Prototip, bir cihaz, sistem veya ürünün üretime geçilmesinden önce basit ya da detaylı olarak yapılmış ilk versiyonudur.
Tasarım sürecinde prototip yapmak, ürünün birçok yönünü, hem ürünü üretmeden hem de hizmete sunmadan önce test edebilmeyi sağlamaktadır. Bu testler sonucunda yapılan geri bildirimlere aksiyon alınarak ürün tekrar tekrar tasarlanabilir. Prototipleme süreci bir döngüdür. Oluşturulur, test edilir, geliştirilir ve tekrar sürecin başına dönülüp test edilir. Prototip sadece kullanıcı için değil bazen yatırımcı, bazen iç kullanıcılar, bazen yöneticiler için kullanılır. Amacı erkenden yapılan hataları görüp telafi edebilecek önlemler almaktır. Kullanım senaryolarında ortaya çıkabilecek sorunların ve kullanılabilirlik hatalarının anlaşılmasına yardımcı olur. Sonraki versiyonlar için veri sağlar.
Yapılma aşamasında basit tutulması gerekmektedir. Her ayrıntı prototipe eklenmemeli, çok fazla zaman harcanmamalı, kalite düşük tutulmalı, geri dönüş ve bildirimlere önem verilmeli, test eden kişiye ürünün son halinin bu olmadığı bildirilmelidir.
Prototipleme yaparken ihtiyaca en uygun araç seçilmelidir. Başlıca prototipleme araçları şunlardır:
• Eskiz
• Diagram
• Storyboard
• Kağıt Arayüzler
• Wireframe/Arayüz Tasarımı
• Lego
• Role Playing
• Mock-up Model Yapımı
• 3D Print
• Thermoforming
Prototipleme türleri ise; Arayüz Prototipleme, Servis Prototipleme Ürün Prototipleme, Dijital Prototipleme, No-Code Prototipleme olarak sayılabilmektedir.