Persuasive Design
TDK için ikna kelimesi bir konuda birinin inanmasını sağlama veya kandırmaktır.
Bu noktada bahsedeceğimiz Persuasive Design’ın konusu satıştır. Satış sürecinde kullanıcıların satın almaya ikna etmek için gerekli elementleri belirliyor ve satın alma yolculuğunun içine dahil ediyoruz.
Yokluk ve Fırsat
Kullanıcıların gözünde talebi arttırmak için ürünün çok az kaldığını, fazla talep gördüğünü, sınırlı olduğunu bu nedenle eğer kullanıcı aksiyon alınmaz ise birazdan tükeneceğini, belirli bir süre geçerli olacağını belirten iletilerden faydalanırlar.
Booking örneğinde popüler olan fırsatın tükenmesinin an meselesi olduğunu vurgulayan iletiden yararlanılmış.
Karşılaştırma
Ürün içerisinde ki özelliklerin karşılaştırmalı bir şekilde kullanıcıya sunulması, ürün seçme ve satın alma kararını etkileyen faktördür. Kullanıcılar önemli buldukları özellikler için daha fazla ödeme yapmayı tercih ederler.
Airtable örneğini de ürün özellikleri yan yana görüntüleyerek kullanıcıların ürünü seçmelerine olanak tanıyor.
Default Gücü
Otomatik olarak onaylı gelen işaret kutularının kullanıcılar üzerinde nasıl bir etkisi olabilir dersiniz?
Şöyle ki sadece default özelliğini değiştirmek kişilerin kararlarını da değiştiriyor. Grafikte organ bağışı konusunda yapılan bir araştırma sonucunda bir seçeneğin seçili gelmesi ile gelmemesi arasında ki farkı görüyoruz.
Default yapıldığında hangi seçenek seçili gelirse kişiler seçili olan ile devam etme eğilimleri gösteriyorlar. Bu yüzden grafikte organ bağışçısı olmamayı seçiyorum seçili geldiğinde olmayı seçiyorum seçeneğine dönenlerin yüzdesi oldukça düşük olduğunu görüyoruz.
Seçenekler
Seçeneklerin sayısı tahmin ettiğimiz gibi satın almayı kolaylaştırmıyor, aksine satın alma sürecini uzatıyorlar.
Seçeneklerimiz arttıkça beklentilerimiz aynı doğrultuda artar ve yanlış karar verme konusunda daha fazla endişe duyarız.
Paradox of Choice
Klasik bir reçel standı çalışması bu veriyi doğruluyor. Daha fazla reçelin olduğu standa daha fazla kişi uğrarken uğrayanların çok azı satın alma yapıyor. Az reçelin olduğu standta ise satışlar diğer standın 10 katı fazlalıkta olduğu görülüyor.
Framing
Vermek istediğiniz mesajı nasıl bir dil ile ifade ettiğiniz önemlidir! Aynı anlama gelen durumlarda ifadeler değiştiğinde kullanıcıların kararları da değişebiliyor.
Burada verilen örneklerin yukarıda kullanıcıyı kızdıran Dark UX örneklerinden temel bir farkı var. Persuasive Design, kullanıcıya satış yapmak için onu manipüle etmek değil, doğru verileri satış sürecine dahil ederek karar mekanizmasını kolaylaştırmak ve hızlandırmak anlamına geliyor.